Friday 31 January 2014

KEDAI MAKAN BEST DEKAT HOMESTAY ROEMAHKOE

   

ROTI CANAI KUAH DAL
NASI AYAM
  

















TEH TARIK



 Salam Blogger ,

            Hari ini hari terakhir bulan Januari 2014. Sekelip mata dah habis sebulan tahun tahun 2014. Pantasnya masa berlalu pergi. Usia kita pun semakin bertambah. Alhamdulillah bulan Januari ini tetamu homestayku amat menggalakkan. Tujuh orang tetamu telah berkunjung ke homestay ku bermula dengan Uzir pada 6/1 hingga 7/1/14. Diikuti dengan Encik Nadir dari Kulim, Kedah dari 10/1 hingga 11/1/14. Kemudian Razi dari Kumpulan Monologue dari Kuala Lumpur yang kebetulan membuat persembahan di Hard Rock Cafe, Melaka pada 11/1 hingga12/1. Kemudian Uzir datang semula untuk menginap pada 16/1 hingga 18/1/14. Dan pada petang tadi Haji Yahya Suip dari Johor Bahru telah datang bersama keluarganya. Haji Yahya akan menginap sehingga 2/2/14. Haji Yahya adalah rakan ku semasa di UPM dahulu dari tahun 1986 hingga 1989. Alhamdulillah atas segala rezeki kurniaan Allah. Harap-harap pada bulan Februari ini keadaan akan lebih baik lagi.

MENIKMATI ROTI TISU
             Sebenarnya saya sedang merangka strategi untuk membawa Homestay Roemahkoe ke peringkat Global iaitu dengan membawa tetamu homestay dari luar Malaysia memandangkan persaingan yang sengit dalam industri ini di Melaka. Walaupun jumlah hotel sudah amat banyak di Melaka pada masa ini tetapi pada masa kemuncak seperti cuti persekolahan bilangan hotel masih tidak dapat menampung bilangan pengunjung yang datang ke Melaka Bandaraya Bersejarah ini. Maka dengan itu aku sedang mendekati Homestay.com dan juga Booking.com untuk menglobalkan homestay Roemahkoe.
             Sebenarnya sedang aku makan di Kedai Tomyam tadi aku teringat tentang tempat-tempat makan yang terdapat dekat Homestay Roemahkoe. Aku masih teringat lagi Puan Harlina yang datang ke Homestay Roemahkoe pada 31 Ogos 2013 yang lalu. Beliau asyik bertanya aku tentang Coconut Shake Original Klebang walau pada ketika itu sudah malam. Pastinya dah tutup. Baru aku perasan dia sedang berbadan dua. Untuk makluman tempat Coconut Shake itu amat berdekatan dengan homestay ku. Jaraknya adalah lebih kurang 2 kilometer dari homestay. Selain itu terdapat satu lagi tempat makan yang best iaitu YONG TAU FO di Jalan Pulau Gadung yang mula dibuka pada sebelah petang.  Di jalan masuk ke arah Jalan Stulang Daing iaitu berdekatan Kilang Biskut anda boleh mencuba Sup Rahmat. Rasanya macam sup mamak. Kalau kena dengan nasi panas aje dah mencukupi. Pasti terangkat. Selain itu di gerai-gerai Jalan  Pantai Klebang ada banyak gerai makanan. Tetapi yang kerap aku singgap adalah gerai Nasi Ayam A1. Berhadapan dengan Kolej Komuniti Tangga Batu. Kedudukan gerainya tepi sekali. Yang paling aku suka kat sini adalah Lauk Asam Pedas Ikan Kembung dengan telor Asin. Roti Canainya kaw juga kalau makan dengan asam pedas. Selain itu ada banyak lagi gerai-gerai lain yang tidak kurang popularnya di kawasan Klebang Besar ini seperti TomYam Anas depan Hotel Everly dan banyak lagi. Ada masa aku cerita lagi tentang makanan sedap di Melaka.







No comments:

Post a Comment