Friday 24 January 2014

NYIOR GADING PUNCAK MAHLIGAI : SEJUK-SEJUK CAMERON HIGHLAND

SERAPAN DI SG PALAS TEA CENTER
Salam Blogger,
            Cameron Highland adalah satu lagi destinasi percutian yang wajar dikunjungi oleh semua. Aku pernah ke sini dulu semasa zaman masih berdua dengan isteriku. Kalau tidak silap ku kunjungan pertama dulu pada bulan Disember 1996. Ketika itu aku sibuk memeriksa kertas SPM. Aku sempat membawa beberapa skrip jawapan semasa pergi bercuti kerana hendak pergi bercuti sangat walaupun musim memeriksa kertas peperiksaan.
             Kunjunganku pada 17-19 March 2011 yang lalu telah mengimbau kenangan silamku semasa kunjungan yang pertama dulu. Kami pergi kali ini semasa isteriku menyambut ulang tahun kelahirannya. Dan kebetulan semasa cuti persekolahan. Kami menginap di Hotel Iris House di Brincang. Hujan menyambut kehadiran kami petang itu menambahkan lagi kedinginan yang mengigit hingga ke tulang. Mujurlah anak-anak ada membawa baju-baju tebal. Petang itu kami berjalan kaki ke Pasar Malam pekan Brincang. Amat meriah sekali. Mungkin disebabkan musim cuti sekolah. Beranika barangan dijual. Antaranya bunga-bunga segar dari puncak Cameron Highland. Pokok-pokok kaktus  yang beranika rupa dan bentuk. Aku sempat mencapai sehelai jaket semasa berjumpa kedai Bundle. Barulah rasa panas sikit.
            Di hari kedua kami mencari seorang guide untuk membawa kami ke beberapa lokasi menarik di Cameron Highland. Dengan membayar RM15/- seorang untuk dewasa dan RM8/- seorang untuk kanak-kanak kami mendapat seorang Guide yang membawa kami meng"explore" Cameron Highland. Guide kami seorang wanita Cina yang saya perhatikan begitu cekap membawa van nya yang boleh mengisi 12 orang. Tetapi ketika itu hanya kami berempat sahaja dalam van tersebut. Kami telah dibawa di kawasan-kawasan pedalaman tempat tea ditanam iaitu di Bharat Tea Plantation yang terkenal dengan Tea Boh. Kami menikmati keindahan alam flora dan fauna yang cukup memikat mata kami. Seterusnya kami dibawa ke ladang tempat penanaman bunga. Rasanya macam nak dibawa balik bunga-bunga tersebut yang segar-bugar dan berwarna-warni. Pengembaraan kami tamat pada sebelah petang.
          Pada sebelah malamnya kami ke pekan Brincang lagi untuk mencari ole-ole untuk dibawa balik. Antara ole-oleh yang boleh dibeli adalah serbok Tea yang pelbagai perisa, bunga-bunga kering  untuk hiasan, kraf tangan orang-orang asli dan pelbagai lagi. Makanan yang perlu dicuba di Cameron Highland adalah steamboat. Hari ketiga kami meninggalkan Cameron Highland setelah checkout kira kira jam 1200 tengahari. Kami sempat juga singgah di beberapa gerai yang menjual bunga sepanjang perjalanan turun dari Cameron Highland mencari bunga-bunga esotik untuk dibawa balik ke Melaka.