Sunday 31 August 2014

CHUPKE SE SUN : MELANKOLIKNYA SEBUAH CINTA

  Salam Blogger buat Semua,
                 Semalam kita baru selesai menyambut kemerdekaan kali ke 57. Di sini lahirnya sebuah cinta merupakan tema hari Kemerdekaan pada tahun ini. Pagi ini aku amat tertarik untuk bercerita tentang soal cinta. Dalam filem Mission Kashmir yang ditayangkan pada tahun 2000 yang lalu kisah cinta yang dibawa oleh watak Priety Zinta dan Hatrik Roshan begitu menyayat hati. Kisah berlaku berlatarbelakangkan semasa zaman peperangan antara India dan Pakistan. Kisah cinta sesama manusia ini amat menyentuh perasaan setiap peminat filem Bollywood ketika itu sehingga filem tersebut memenangi beberapa anugerah dalam festival filem pada masa itu.
               Cinta dalam filem ini perlu melalui pelbagai trajedi yang menghibakan. Itu antara  kisah cinta sesama manusia yang telah berjaya difilemkan oleh pihak pengusaha Bollywood sehingga filem barunya sentiasa dinanti-nanti pada ketika itu. Peranan Priety Zinta yang pandai menggoda serta Hatrik Roshan yang macho sudah berjaya menjadikan filem itu melengkapi resipi untuk melariskan filem Mission Kashmir ketika itu.              
               Berbalik kepada soal cinta, setiap individu mukmin sewajarnya peka terhadap kehadiran cinta di dalam jiwa. Cinta yang berasaskan nafsu dan syahwat semata-mata hanyalah cinta palsu. Cinta yang penuh jijik dan dihina. Apatah lagi dalam suasana masyarakat remaja khususnya tertipu dengan propaganda 14 Februari yang kononnya ialah hari Kekasih. Maka sibuklah dunia berbicara soal cinta yang lebih menjurus kepada cinta karut-marut yang bertemakan mainan perasaan yang sama sekali terseleweng dari kehendak Islam. 
             Memiliki cinta Allah seharusnya menjadi kebanggaan individu mukmin lantaran keagungan nilai dan ketulusan ihsan-Nya. Namun menjadi suatu kesukaran untuk meraih cinta Allah tanpa pengabdian yang menjurus tepat kepada-Nya. Cinta Allah umpama satu anugerah yang tertinggi dan tidak mungkin sesiapa dapat memilikinya kecuali didahulukan dengan pengorbanan yang mahal. Cinta Allah adalah syarat yang utama untuk meletakkan diri di dalam barisan pejuang-pejuang kalimah Allah SWT.
               Semoga Allah memberikan ganjaran terhadap usaha yang kecil ini dalam membersihkan jiwa pemuda-pemuda dari sebarang permainan perasaan yang hanya akan menyesatkan fikiran. Apakah Kedudukan Cinta Di Dalam Islam? 
              Adakah Islam memusuhi cinta? Adakah sebegini kejam sebuah agama yang disifatkan menepati fitrah? Sebenarnya tidak. Malah Islam memandang tinggi persoalan cinta yang tentunya merupakan perasaan dan fitrah yang menjiwai naluri setiap manusia. Namun, cinta di dalam Islam perlulah melalui pelbagai peringkat keutamaannya yang tersendiri.
             Aku akhiri post kali ini dengan sebuah lagu dari filem Mission Kashmir. Selamat mendengar.
             

               

No comments:

Post a Comment