Thursday 28 August 2014

PROGRAM SARANA IBUBAPA / SARANA SEKOLAH 2014





                Salam Blogger Buat Semua,

                 Alhamdulillah pada hari ini 28 Ogos 2014 (Khamis) pihak Unit Pengurusan Kemanusiaan (UPK)Pejabat Pendidikan Daerah Melaka Tengah telah berjaya melaksanakan satu lagi program yang banyak berkaitan dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia @ PPPM 2013-2025. Walaupun dengan ketiadaan Tuan Pegawai Pendidikan Daerah, Encik Andul Halim bin Abdul Malek dan juga tuan Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah iaitu Encik Jumat bin Mat Lani.
               Pagi Khamis yang basah ini telah menyebabkan kelewatan tiba para peserta dari sekolah-sekolah dalam di Melaka Tengah. Hujan telah turun sejak subuh.  Program telah bermula pada jam 9.00pagi setelah hampir tiga suku daripada audien telah berada dalam Dewan Kolej Yayasan Saad. Aturcara program telah berubah kerana ketiadaan Tuan Pegawai Pendidikan Daerah.Ketua Unit Pembangunan Kemanusiaan telah memulakan majlis dengan memberikan sedikit gambaran selayang pandang tentang Program Sarana yang telah bermula sejak penghujung 2013 lagi. Antara intipati ucapan adalah tentang data yang diterima oleh pihak PPD yang masih kurang menarik. Begitu juga dengan peratus penubuhan Kumpulan Sokongan Ibu Bapa di sekolah-sekolah Melaka Tengah.
             Slot seterusnya diserahkan kepada Encik Amiruddin Sahudi iaitu YDP PIBG SK Setia Wangsa, Kuala Lumpur. Sekolah Kebangsaan SetiaWangsa baru-baru ini telah dinobatkan sebagai sekolah yang terbaik dalam pengurusan PIBG peringkat  Kebangsaan pada April yang lalu. Slot kali ini adalah lebih kepada perkongsian maklumat atau Best Practises yang telah membawa SK Setia Wangsa sebagai johan Kebangsaan dengan membawa pulang RM50,000.
            Encik Amiruddin telah membawa bersama-sama beberapa orang YDP PIBG sekolah lain yang terdapat di sekitar Kuala Lumpur. Banyak input berguna telah dapat dikongsi bersama dengan Guru-guru, Pengetua-pengetua, Yang Dipertua PIBG serta wakil-wakil yang telah dijemput ke majlis pada pagi ini. Rata-rata audien yang telah berpuas hati dari penerangan yang telah diberikan oleh Encik Amiruddin serta rakan-rakan YDP yang dibawa sama. Dan ramai wakil sekolah yang telah berminat untuk memjemput beliau ke sekolah masing-masing. Program telah selesai pada jam 2.00 petang dan saya difahamkan jadual Encik Amiruddin amat penuh kerana jemputan yang diterimanya daripada pelbagai pihak selepas beroleh kejayaan  sebagai PIBG Cemerlang Peringkat Kebangsaan 2012/13















No comments:

Post a Comment