Sunday 17 August 2014

VIRAL YANG MENAKUTKAN

Image result for bunuh diri

Image result for bunuh diri
  Salam buat semua pembaca,
         Dalam akhbar hari ini  Ahad 17 Ogos 2014 pelbagai kisah tentang kematian dihidangkan kepada para pembaca.  Satu fenomena yang amat menakutkan kita adalah tentang peristiwa membunuh diri yang amat kerap berlaku kebelakangan ini. Kalau dahulu cerita seumpama ini banyak berlaku di luar negara tetapi kini perkara ini dah menjadi satu perkara biasa di negara kita. Malah melibatkan juga saudara kita yang beragama Islam.      
                  Bunuh diri ialah perbuatan untuk menamatkan atau menghilangkan nyawa diri sendiri. Ianya boleh dilakukan dengan pelbagai cara, dengan cara fizikal luaran, dalaman atau kedua-duanya sekali.
       Contoh cara luaran : Membakar diri sendiri atau cara dalaman dengan menyuntik racun ke dalam badan sendiri. Penyebab penamatan nyawa ini biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani. Kejadian membunuh diri ini lazimnya berlaku kepada mereka yang menghadapi tekanan sama ada dari segi mental atau fizikal. Mereka ini akan bertindak di luar pemikiran akal yang waras. Mereka ini juga selalunya daripada individu yang bermasalah seperti masalah dalam keluarga, putus cinta, dan sebagainya. Bagi semua agama, membunuh diri dianggap tidak baik. Malah, menurut kitab Islam, Kristian dan Yahudi membunuh diri adalah satu dosa besar.
                  Pada  9 Mei 2014 lalu kita dikejutkan dengan peristiwa seorang gadis Melayu yang telah terjun dari tingkat 6 Bangunan Center Point, Kota Kinabalu pada jam 12.30 pagi Jumaat akibat dari tekanan emosi. Gadis itu sempat memuatturun perkara yang hendak dilakukannya itu dalam facebook sebelum kejadian.
Image result for bunuh diri
                Kemudian pada 14 Februari 2014 di Berjaya Times Square, seorang wanita Cina telah terjun dari Tingkat 6 bangunan tersebut. Pada akhir tahun 2013 iaitu 27 Disember seorang lelaki Cina telah terjun dari tingkat 9  di tempat yang sama.
               Dan pada 24 April 2014 yang lalu seorang wanita Cina telah membunuh diri di terminal One di Seremban dengan terjun dari Tingkat 6 bangunan tersebut pada jam 4.00 petang ketika orang ramai berada di situ.

PERISTIWA DI TERMINAL ONE, SEREMBAN PADA 14 FEBRUARI 2014
bunuh diri
PERISTIWA DI CENTER POINT,KK
             
          

HASRINA CHEE


             Dan hari ini kita dikejutkan lagi dengan cerita seorang isteri yang telah terjun dari Apartmen Camelia di Kajang selepas bertengkar dengan si suami. Fenomena ini telah menjadi semakin menjadi-jadi kebelakangan ini.
            Malah sepanjang saya menjadi Penolong PPD (Pengurusan Kemanusiaan) beberapa kes seumpama ini telah berlaku di kalangan murid-murid sekolah.  Misalnya satu kes yang berlaku 8 Februari 2011 di SMK Seri Kota apabila seorang murid tingkatan 5 telah terjun dari Tingkat Dua bangunan sekolah tersebut dan terhentak kepalanya di simen gelanggang bola tampar yang terdapat di bawah. Kawan-kwan yang ternampak peristiwa itu seolah-olah tergamam seperti tidak percaya peristiwa yang berlaku di depan mata.
            Naik bulu romaku secara tiba-tiba apabila melihat satu mayat gadis Cina terbujur di gelanggang bola tampar pada jam 9.30 pagi semasa aku berada di tempat kejadian. Murid itu jatuh dari tingkat 2 iaitu semasa P&P sedang berjalan.  Malah murid tersebut juga telah menyatakan hasratnya itu di dalam Facebook  pada hari sebelum kejadian.
           Perkara ini sesungguhnya amat menakutkan. Soalnya sekarang, apakah peranan kita dalam usaha membendung viral ini daripada terus menular!


    

No comments:

Post a Comment