Sunday 24 August 2014

JONKER WALK NIGHT MARKET MENGHIDUPKAN MALAM

Photos of Jonker Street, Melaka  
Photos of Jonker Street, Melaka
Salam Blogger buat semua  pembaca,
                Dalam postku kali ini aku ingin menarik perhatian pembaca tentang satu lagi destinasi perlancongan yang kebelakangan ini menjadi perhatian para pelancong dari luar Melaka. Tempat yang saya maksudkan itu adalah Jonker Walk yang terletak di Jalan Hang Jebat. Jonker Walk ini hanya dibuka pada hujung minggu iaitu pada hari Jumaat hingga Ahad. Tempat ini sebenarnya merupakan sebuah Pasar Malam yang menjual beranika jenis barangan. Tempat ini akan bermula operasinya bermula dari jam 6.00 malam sehinggalah ke larut malam.
                Di Jonker Street ini sebenarnya dipenuhi dengan kedai-kedai yang menjual pelbagai jenis barangan antik. Pengemar-pengemar barang antik biasanya akan datang ke tempat ini untuk mencari barang-barang lama. Antara barangan lama yang boleh terdapat di sini adalah perabut-perabut lama, piring hitam lama,  alat- alat hiasan, barangan perhiasan dan pelbagai lagi jenis hiasan. Kebiasaannya pada hujung-hujung minggu jalan di sini akan menjadi cukup sesak dengan para pelancong asing yang akan datang untuk melihat suasana di sini.
                     Di kawasan ini juga terdapat cukup banyak hotel budjet diusahakan oleh orang tempat dan juga orang luar. Antaranya adalah Jonker Boutique  Hotel Terdapat juga hotel bertaraf 5 bintang yang terdapat dekat kawasan ini iaitu seperti Hotel Casa Del Rio yang juga terletak dekat muara Sungai Melaka.  Banyak juga terdapat tempat makanan yang menarik di sini. Cuma antara berani atau tidak jer untuk mencubanya.
                   Jika anda akan berkunjung ke Melaka, jangan lupa datang ke Jonker Walk.
                   




             









             

No comments:

Post a Comment