Friday 30 May 2014

CHECK IN CHECK OUT : BUKIT TINGGI KALI KE 2

      
 Salam Blogger Buat semua,
                     Trip ini sudah lama dirancang.  Sebenarnya aku pernah membawa rakan-rakan di PPD Melaka Tengah sebelum ini dua tahun sebelum ini. Kali ini aku bersama rakan-rakan dari PPD dan JPM pula. Trip kedua kali ini telah berlangsung pada 26 hingga 29 November 2011. Selain daripada rakan PPD dan JPM, trip kali ini turut disertai oleh rakan dari JPN Pahang, JPN Selangor dan dari KPM Putrajaya. Trip kali ini adalah selama 4 hari 3 malam. Iaitu pada malam terakhir kami sempat menginap semalam di Padang, Indonesia iaitu di Hotel Bonda, Padang.
                      Di Bukit |Tinggi, kami menginap di Hotel Nikita. Kami sempat mengunjungi banyak tempat menarik.  Suasana di Bukit Tinggi agak nyaman pada ketika itu dengan cuacanya yang agak sejuk pada sebelah pagi. Dari jauh kedengaran azan subuh menyeru umat supaya mengerjakan solat.  Di depan Hotel Nikita pula amat meriah dengan penjaja yang menjual beranika barangan manarik seperti Kain Tudung dengan harga-harga yang jauh lebih rendah berbanding dengan di kedai-kedai.
                  


                     Yang paling seronoknya di sini ialah ketika menikmati makanan Padang yang lain daripada di tempat kita.  Air Apokat sentiasa menjadi pilihan ahli rombongan. Air yang jarang kita dapat minum di Malaysia.  Tempat yang wajib pergi ialah di kawasan dekat dengan Jam Gadang. Jam yang menjadi lambang Kota Bukit Tinggi. Berdekatan dengan Jam Gadang ada Pasar Atas tempat shopping yang menjual beranika jenis barangan seperti batik, hiasan rumah, barangan kulit, kain-kain sulam 'handmake" yang sangat menarik, lukisan dan macam-macam lagi.
                    Dalam lawatan kali ini kami sempat pergi ke rumah HAMKA, seorang ulamak yang terkenal di Indonesia. Perjalanannya amat mencabar sekali kerana terpaksa menaiki bukit dan seterusnya menuruni bukit di jalan yang sangat sempit sekali. Saya hampir-hampir nak muntah dibuatnya kerana melalui jalan-jalan yang berkelok-kelok. Kedudukan rumah HAMKA  terletak berhampiran dengan kawasan tasik yang agak luas sekali.
                   Salah satu tempat yang sempat kami kunjungi adalah sebuah pondok Pasantren Al- Ma Arif. iaitu sebuah sekolah agama. Kami juga sempat pergi ke Lubang Jepang. Cuma kali ini aku tidak masuk kerana sudah masuk ketika trip sebelum ini. Kami juga telah melawat ke sebuah pusat mengajar cara membuat sulaman. Kami berjumpa dengan pelajar yang berasal dari Melaka.
               Semasa di Kota Bukit Tinggi kami sempat bersolat di Masjid Raya Bukit Tinggi. Dalam perjalanan balik ke Padang, kami sempat singgah di Istana Pagar Ruyong yang telah diperbaiki selepas terbakar sebelum ini. Pada malam akhir kami menginap di Padang. Tiada apa-apa yang menarik di Padang. Cuma cuacanya agak panas  berbanding dengan Bukit Tinggi
             Kami meninggalkan Bukit Tinggi dengan pelbagai kenangan indah untuk dibawa pulang ke Malaysia.
            Wassalam.










No comments:

Post a Comment