Tuesday 27 May 2014

PERSARAAN GURU BESAR SJKC BERTAM HULU - PUAN OOI SIEW GUAT

     Salam Blogger Buat semua,
                Aku agak tertarik untuk bercerita tentang persaraan seorang Guru Besar iaitu dari SJKC Bertam Hulu yang telah berlangsung pada siang tadi 27 Mei 2014  Hujan yang turun sepanjang pagi tadi seolah-olah turut menangisi persaraan seorang Guru Besar yang sangat disayangi oleh warga sekolah ini. Seorang anak Perlis Indera Kayangan yang telah menumpahkan keringatnya di negeri Melaka selama lebih 36 tahun. Beliau berkahwin dengan orang Melaka lantas terus mengambil keputusan untuk menetap di negeri Melaka Bandaraya Bersejarah.
                Walaupun hanya 3 tahun sempat berkhidmat di SJKC Bertam Hulu, beliau telah berjaya membuat beberapa perubahan di sekolah ini. Cuma beliau agak terkilan kerana projek bangunan baru sekolah tidak berjaya dibangunkan. Pada saya Guru Besar ini seorang yang gigih kerana selepas menamatkan pengajiannya di Maktab Perguruan Seri Pinang, Pulau Pinang pada tahun 1976/77 beliau telah menyambung pengajiannya di USM, Pulau Pinang untuk mendapatkan Bachelor Science and Mathematics dari tahun 2003 sehingga 2006. Selang dua tahun selepas itu beliau telah menyambung pengajiannya di OUM, Kuala Lumpur untuk menperolehi Master Of Education pada tahun 2008  hingga 2009. Pada bulan Januari 2011 beliau telah ditempatkan di SJKC Bertam Hulu sebagai Guru besar.
                 Dalam Majlis persaraannya pada pagi tadi saya telah diberikan penghargaan untuk mewakili Tuan Pengarah Pendidikan Melaka dan juga Tuan Pegawai Pendidikan Daerah Melaka Tengah.  Malangnya tidak ramai Guru Besar yang dapat hadir sama kerana pelbagai program JPN Melaka dan PPD Melaka Tengah sedang berlangsung pada masa yang sama. Saya juga amat tersentuh apabila melihat ada murid yang telah menangis kerana sayangkan Guru Besarnya yang telah bersara. Murid tersebut baru berada dalam darjah 2. Murid yang berusia semuda itu sudah pandai menghargai jasa baik yang telah diberikan oleh Guru Besarnya itu. Majlis telah diceriakan dengan beberapa persembahan yang disediakan oleh Jawatankuasa program. Majlis pada pagi tadi turut dihadiri oleh pihak LPS sekolah serta barisan Jawatankuasa PIBG SJKC Bertam Hulu.
                 Akhirkata Selamat Bersara Puan Ooi. Selamat maju jaya selepas bersara nanti.
             













No comments:

Post a Comment