Friday 14 February 2014

JETTY DI LUMUT
Salam Blogger buat semua,

DI PANTAI PASIR BOGAK DEKAT HOTEL
              Ceritaku kali ini ialah percutian kami di Pulau Pangkor, Perak. Setelah puas memikir mana nak pergi, akhirnya aku terfikir nak ke Pulau Pangkor. Kebetulan Timbalan PPD Melaka Tengah baru saja balik daripada mesyuarat di sana pada bulan April. Aku pun menelefon rakan ku seorang Timbalan PPD di PPD Manjung.  Aku menanyakan hotel mana yang agak ok di Pulau Pangkor kerana di Pulau Pangkor pun terlalu  banyak hotel yang baik. Beliau mencadangkan aku mengambil Hotel Coral Bay  yang selalu digunakan oleh pihak JPN Perak dan juga PPD di Perak.
DI CORAL ISLAND
             Maka pada pagi 30 Mei 2012 kamipun berangkatlah ke Pulau Pangkor, Perak. Ketika itu merupakan cuti persekolahan. Jaraknya dari KL lebih kurang 250 kilometer. Saya sendiri pun sudah lama tidak ke Lumut. Seingat saya kali terakhir saya ke sana adalah pada Ogos 1986. Dah hampir 28 tahun saya tidak ke sana. Ketika itu saya berada di tahun 1 semester 1 di UPM. Pada lebih kurang jam 2.00 petang baru kami sampai ke Terminal Jeti Lumut. Kami parking kereta di kawasan sebuah sekolah berdekatan jeti. Entah berapalah yang sekolah ini dapat pungut dalam setahun, hatiku berkata. Pada ketika itu keadaan parking di padang sekolah itupun 90% penuh. Perjalanan dari Lumut ke Pulau Pangkor mengambil masa 30-40 minit. Setelah menaiki feri barulah kami sampai di Pulau Pangkor.  Sebuah perkampungan nelayan.  Maka banyaklah produk dari hasil laut diusahakan oleh penduduk tempatan. Sebuah pulau yang tidak begitu besar tetapi merupakan salah satu destinasi pelancongan yang popular kerana keindahan alam semulajadinya.

Dua pantai yang terkenal di Pulau Pangkor adalah Pantai Pasir Bogak dan Pantai Telok Nipah. Hotel Coral Bay terletak dekat Pantai Pasir Bogak. Pada petang hari pertama itu Ehsan dan Eshakirin telah menghabiskan masanya di kolam yang agak besar di Hotel Coral Bay.  Ramai penghuni hotel pada ketika itu. Aku berjumpa dengan sekumpulan guru yang sedang menghadiri kursus dari sekolah-sekolah di Perak. Beberapa pegawai dari JPN Perak sempat berbual dengan ku. Hotel ini juga terletak berdekatan dengan Pusat Koku Jabatan Pelajaran Perak. Pada sebelah malamnya kami bersiar di kawasan Pasir Bogak mencari sovenir untuk dibawa balik. Makanan hasil lautnya pun menarik. Aku sempat berbual dengan beberapa orang peniaga. Mereka amat berbangga kerana Menteri Besar Perak, Datuk Zambery juga berasal dari Pulau Pangkor.
         Pada hari kedua, kami telah menyewa bot untuk pergi ke Coral Island. Pemandu bot telah membawa kami mengelilingi Pulau Pangkor. Beliau sempat menunjuk beberapa hotel yang eksklusif  yang sewaannya mencecah ribuan ringgit. Bot-bot mewah mereka berlabuh di persisir pantai pulau berkenaan. Kami sempat berendam di kawasan ini. Anak-anakku cepat sungguh mendapat kawan.  Kami berada lebih kurang dua jam aje di Coral Island. Selepas itu kami pulang semula ke Pasir Bogak. Petang itu kami telah check out kerana ada tugasan yang perlu aku laksanakan dengan kadar segera di Kuala Lumpur. Dan tetamu homestayku pula bertalu-talu menelefon bertanyakan bilik/ rumah homestayku di Melaka buat aku tak senang hati dibuatnya. Al maklumlah sekolah sedang bercuti. Inshallah ada masa kita datang lagi sambil memujuk anak-anakku yang seperti tidak puas berada di Pulau Pangkor hanya selama 2 hari 1 malam sahaja.