Wednesday 17 June 2015

DI JALAN BRAGA, BANDUNG

 Image result for jalan braga bandung
Assalammualaikum wbt. buat pembaca semua,
L
          Jalan Braga adalah nama sebuah jalan utama di kota BandungIndonesia. Nama jalan ini cukup dikenal sejak masa pemerintahan Hindia-Belanda lagi. Sampai saat ini nama jalan tersebut tetap dipertahankan sebagai salah satu maskot dan bahan wisata kota Bandung yang dahulu dikenal sebagai Parijs van Java.
Image result for jalan braga bandung
DI ZAMAN HINDIA BELANDA
         Di jalan ini juga terdapat cukup banyak hotel yang terkenal di Indonesia. Antaranya Hotel Aston Braga, Hotel Fave termasuklah Hotel Gino Faruci. Yang menariknya di sini bangunan-bangunan lama di zaman kolonial dulu masih dikekalkan sama seperti di zaman penjajah dahulu di tahun-tahun 1920an hingga 1940an dahulu. Antara yang masih kekal adalah seperti bangunan Gedung Merdeka salah satu bangunan yang cukup bersejarah di Kota Bandung. Asalnya dulu jalan ini cukup kecil  dan sunyi sekali dan dinamakan Jalan Culik. Kemudian dinamakan jalan Pedati pada tahun 1900an. Jalan ini kemudiannya bertukar wajah apabila ramai usahawan dari Belanda yang datang ke Bandung dan mula mendirikan bangunan di sini seperti bar, tempat-tempat hiburan, pejabat-pejabat pemerintah dan kemudian muncul butik-butik pakaian yang dibawa masuk dari Kota Paris. Dan lama kelamaan jalan ini menjadi semakin meriah dan sibuk terutama selepas zaman kemerdekaan sehinggalah ke saat ini. Pada malam minggu beberapa batang jalan ditutup di kawasan ini untuk memudahkan warga Bandung untuk bersiar-siar di samping diadakan beberapa pertunjukan muzik tradisional Java.
       Aku sempat merasai kemeriahan di daerah ini semasa menginap di Hotel Gino Faruci selama 2 malam.  Pada malam pertama aku di sini, aku sempat berjalan dari hujung jalan ke hujung jalan. Banyak terdapat tempat hiburan dan tempat-tempat tersebut mengadakan live bandnya masing-masing.  Sehingga aku tidak tahu yang mana hendak kutonton. Di samping itu juga terdapat banyak sekali kedai yang menjual lukisan. Aku sempat singgah di beberapa buah kedai lukisan ini.
Secara kebetulan kami berada pada hujung minggu di daerah ini membolehkan kami melihat beberapa event yang berlaku di Jalan Braga pada ketika itu.      Jalan Braga kini dianggap sebagai salah satu tempat yang cukup lengkap kepada para wisata. Waktu malamnya dihiasikan dengan lampu-lampu yang cerah dan berwarna-warni. Jalan ini disebut paling pas dinikmati  ialah dengan cara berjalan kaki sahaja. Dan pada waktu paginya kita boleh melihat banyak basikal melalui jalan Braga ini. Suasana di jalan ini cukup menghiburkan dan pastikan dimasukkan dalam agenda kunjungan anda jika berada di kota Bandung.
             
   
Image result for jln braga bandung
HOTEL GINO FARUCI  DI JLN BRAGA
   

Image result for jln braga bandung  
Berkas:COLLECTIE TROPENMUSEUM De feestelijk versierde Bragaweg bij Sociëteit Concordia in Bandoeng ter gelegenheid van het huwelijk van Prinses Juliana met Prins Bernhard TMnr 60051146.jpg
 DI ZAMAN PENJAJAH DI JALAN BRAGA
Image result for jalan braga bandung 
GALERI LUKISAN CUKUP DI JLN BRAGA

Image result for jalan braga bandung

Image result for jalan braga bandung
HOTEL FAVE DI JLN BRAGA
Image result for jln braga bandung  Image result for jln braga bandung

Image result for jalan braga bandung
SHOPPING  MALL DI JLN BRAGA
Image result for jalan braga bandungImage result for jalan braga bandung

No comments:

Post a Comment