Wednesday 23 July 2014

KENANGAN 2009 DI SERAWAK

NASI AYAM PENYET
              Salam Blogger Buat Semua,
                       Sebelum aku gi solat terawih  malam ini, beberapa keping photo di Serawak tahun 2009 yang ada dalam simpanan telah sempat aku uploadkan dalam blog ku ini.  Banyak peristiwa menarik semasa kunjungan kami ke Serawak. Kunjungan ini merupakan kunjungan PERTAMA kali kami ke negeri Bumi Kenyalang.
                     Aku masih ingat lagi pada awal tahun itu aku telah berjaya mendapatkan harga tiket ke Kucing, Serawak dengan harga tambang yang cukup menarik iaitu hanya RM80/- untuk seorang dengan Air Asia. Bermakna tambang kami berempat cuma RM320/- sahaja. Lebih kurang macam naik bas dari Melaka ke Langkawi. Tidak sabar rasanya nak tunggu tarikh penerbangan kami iaitu pada 1 Mei 2009 bersamaan hari Jumaat. Flight kami adalah lebih kurang pukul 5.00 petang. Inilah juga PERTAMA kali kedua-dua anak aku menaiki pesawat. Excitednya mereka susah nak digambarkan.
PAGI DI SARIKIN
                    Aku juga telah berjaya mendapatkan sebuah kereta serta seorang Guide. Tiba saja di Lapangan Terbang Kuching, Lok @ Guide mendapatkan kami dan membawa kami dengan kereta Mitsubishi Triton. Kami dibawa ke sebuah restoran yang kuanggap agak unik juga dekat tebing Sungai Serawak untuk makan malam. Kami dibawa ke My Village Barok. Di sinilah juga PERTAMA kalinya aku menikmati Nasi Ayam Penyet dan Mee Kolok. Seterusnya saya telah checkin di Hotel Merdeka Palace yang terletak berhadapan Padang Merdeka.
MEE KOLOK
                  Keesokan pagi selepas bersarapan di hotel, Lok telah menjemput kami untuk dibawa ke Sarikin. Sebuah pekan kecil yang bersempadan dengan Kalimantan, Indonesia.
Banyak sekali produk dari Indonesia dijual di sini. Yang amat ketara sekali adalah tikar Serawak yang rupanya berasal dari Indonesia.
Banyak sekali kraf tangan Indonesia dijual di sini.
Aku sempat membeli beberapa helai kain songket Indonesia serta beberapa ukiran kraf tangan untuk dibawa pulang.
                Sepanjang 4 hari 3 malam di Serawak banyak tempat menarik yang telah dibawa oleh Lok. Antaranya adalah Cultural Village. Di sini terdapat pelbagai jenis rumah mengikut kaum yang terdapat di Serawak dan turut diadakan persembahan kebudayaan Serawak.
               Tempat yang paling aku suka di Kucing adalah barisan kedai lama dipanggil Bazar yang menjual barangan antik termasuklah ukiran-ukiran kayu yang menarik. Di sini aku telah membeli sebuah perisai kaum asli Serawak untuk digantung di dinding rumah. Kami juga sempat melawat dua buah muzium iaitu Muzium Negeri Serawak yang terletak bersebelahan hotel kami. Satu lagi muzium yang kami lawat adalah muzium Kucing.
TIKAR DI SARIKIN
              Kami juga telah dibawa ke sebuah kilang yang membuat pasu-pasu Serawak. Isteriku sempat membeli beberapa buah pasu untuk dibawa pulang.  Pada hari ketiga kami telah bertukar hotel iaitu Hotel Harbour View yang terletak dekat dengan Kuching Water Front  yang meriah pada waktu malam terutamanya.
              Kami juga sempat menaiki bot tambang untuk pergi membeli kek Serawak yang beranika warna itu. Kami juga telah dibawa oleh LOK ke The Spring iaitu salah satu pusat membeli belah yang terbesar di bandaraya Kuching.
             Kami meninggalkan Kuching pada petang Isnin setelah penat berjalan dan bersiar-siar di bandar raya ini. Berbaloi sungguh rasanya hanya dengan tambang RM320/ kami boleh berjalan sehingga ke bandaraya Kuching.