Tuesday, 18 March 2014

TIME FLIES BUT NOT MEMORIES : HARI KE 11 KEHILANGAN MH370

   Salam Blogger buat semua,
                Hari ini dah masuk hari ke 11 kehilangan MH 370. Satu rekod baru telah dicapai dalam sejarah kehilangan pesawat. Kisah kehilangan pesawat sebenarnya bukanlah satu cerita baru. Beberapa kes serupa pernah berlaku sebelum ini.  Pesawat Airbas A330 Air France telah jatuh ke Lautan Atlantik pada 1 Jun 2009 dalam perjalanan dari Rio De Janerio, Brazil ke Paris setelah berada di ruang angkasa selepas 3 jam 45 minit. Kesemua penumpangnya seramai 228 orang termasuk anak kapal terkorban.   Kemalangan ini disebabkan oleh rempuhan oleh angin ribut. Bangkai kapal terbang bersama kotak hitamnya telah ditemui pada 6 Jun 2009 dalam operasi SAR yang dijalankan.
               Satu lagi kes kapal terbang hilang adalah kemalangan yang berlaku kepada kapal terbang Boeing 747 ADAM AIR pada 1 Januari 2007 iaitu dalam perjalanan dari Bandung ke Kepulauan Menado, Indonesia. 10 hari selepas kemalangan bangkai pesawat telah ditemui. Kesemua 102 orang penumpang telah terkorban dalam nahas ini.  Kotak hitamnya hanya ditemui selepas beberapa bulan. Tetapi bangkai kapal terbang selengkapnya tidak ditemui hingga ke saat ini.    
              Bagi kes MH 370 walaupun sudah masuk hari ke 11 masih belum adalah lagi petunjuk yang jelas dan nyata. Yang paling menariknya bilangan negara yang menyertai operasi SAR semakin bertambah.  Bilangannya sudah bertambah menjadi 25 buah negara. Aku amat tertarik apabila Russia pun telah menyertai operasi ini selepas Koridor Utara dipercayai salah satu tempat laluan MH370 selain koridor Selatan. Sudah semestinya Russia tidak senang melihat pesawat asing berada di ruang udaranya. Sesungguhnya banyak sekali maklumat baru yang kita tahu rentetan daripada peristiwa yang berlaku ini. Maklumat-maklumat ini amat menarik sekali misalnya bagaimana canggihnya teknologi dalam sesebuah kapal terbang Boeing 777,  kecanggihan radar yang boleh ditewaskan dengan kehebatan manusia. Berapa tinggi kapal terbang boleh terbang?  Dan apakah kesannya kepada penumpang kalau kapal terbang melebihi 45,000 kaki?  Dan juga kepincangan dalam pengurusan agensi-agensi kerajaan tertentu dalam mengawal keluar dan masuk pintu negara. Menteri Dalam Negeri sepatutnya mengambil tindakan terhadap petugas ini. Ada CCTV pun berani makan di siang hari dengan muka selamba aje.

            Satu lagi perkara yang berligar dalam mindaku siapakah sebenarnya petualang dalam peristiwa ini.  Sekiranya ada kuasa luar yang terlibat secara langsung atau tidak secara langsung dalam peristiwa ini apakah agaknya reaksi kerajaan China kerana majoriti penumpang dalam pesawat malang ini adalah rakyat Cina. Kalau sudah jelas nyata yang terlibat adalah kuasa besar dunia tidak dapatlah aku nak bayang apa akan berlaku selepas ini. Sama sama lah kita tunggu dan lihat. Plot cerita ini semakin menarik membuat aku tidak sabar untuk mengetahui kesudahan cerita ini. Dan kepada sesiapa ada terlibat dalam peristiwa ini, banyak-banyaklah bersabar kerana sabar itu separuh daripada iman. Iman itu juga merupakan kebenaran, kebenaran itu datang daripada Allah SAW. Manakala kemungkaran itu pula datangnya dari manusia itu sendiri atau syaitan.
            Saya ingin mengakhiri post yang ke 50 saya ini dengan sebuah lagu kegemaran saya yang mungkin juga mungkin kegemaran anda juga. Sebuah lagu nyanyian Adele bertajuk Someone Like You yang dinyanyikan di Royal Albert Hall, London. Adele dapat menghayati lagu ini kerana saya confirm lagu ini berkaitan diri Adele sendiri. Selamat mendengar sampai usai.
     

No comments:

Post a Comment