Friday 11 April 2014

HEART PALPITATIONS - PENGALAMAN PERTAMA DI HOSPITAL

           Salam Blogger buat semua pembaca,
           Malam ini aku tertarik untuk menceritakan tentang  pengalaman yang aku alami beberapa hari lalu sehingga aku dimasukan ke wad Hospital Pantai, Air Keroh selama tiga hari  dua malam bermula dari 6 April sehingga 8 April 2014 yang baru lalu. Sebenarnya aku telah merasai satu keadaan yang luar biasa pada degupan jantungku beberapa hari sebelum itu lagi. Aku jenis manusia yang suka buat tak kisah tentang serba serbi termasuklah apabila keadaan degupan jantungku yang berkeadaan di luar kebiasaan. Pada ku keadaan itu adalah biasa aje. Lambat laun ia akan kembali seperti normal. Tapi kali ini walaupun dan beberapa hari keadaan itu tidak berhenti sehinggalah ke hari Isnin 6/4/14.     
           Semasa berserapan pada pagi Isnin di warung belakang Mahkamah Melaka bersama Timbalan PPD dan seorang kenalan, isteriku menelefon beberapa kali mengajak berjumpa doktor. Aku masih degil dengan sikap sambil lewaku dan berkata tak payahlah sehinggalah ke malam selepas makan isteriku beria-ia mengajak barulah saya ke Klinik Al Azim, Bukit Baru. Dr. Rifaie yang bertugas malam itu mengambil tekanan darahku terus menyedarkan aku. Ukuran yang normal adalah dalam lingkungan 140/75. Setelah diambil bacaan, tekanan darahku cuma 130/52. Saya akan keluarkan surat, malam ni juga Cikgu ke pergi ke Hospital Pantai.
           Sampai di Hospital Pantai, malam itu juga aku diarahkan ke Bahagian Kecemasan. Sekali lagi bacaan tekanan darahku diambil dan selepas itu darah mula diambil. Aku terus dimasukkan di wad di tingkat 4. Aku terus mesej kepada rakan ofis melalui Whatapps. Rakan-rakan memberikan semangat serta doa agar cepat sembuh. Antaranya - Take it  easy bro...insyallah kami doakan supaya smuanya ok, Semoga cepat sembuh dan bersabar mhadapi dugaan, Fikir yg baik, tenangkan diri dan rehat cukup. Insyallah sihat, dia suruh rehat tu, asyik keja jee moga cpt sembuh dan banyak lagi.
         Terima kasih rakan-rakanku yang sentiasa memberi semangat dan mendoakan untuk aku. Aku amat terharu dengan simpati yang ditunjukkan serta doa oleh rakan ofisku. Aku maklumkan juga pada ibu di kampung. Mula-mula aku rasa keberatan nak bagi tahu. Tapi setelah berfikir kemungkinan yang buruk-buruk, aku terus memaklumkan aje. Aku sebenarnya tidak mahu merisaukan hati ibu dan ayah di kampung.
        Pada hari kedua aku di Hospital Pantai, degupan jantung ku sudah seakan normal setelah aku diberikan beberapa jenis ubat serta suntikan di bahagian perut. Pada petang Selasa aku telah berjumpa dengan Dr Tay Mok Heang, Doktor Pakar Kardiologi. Aku telah diberikan beberapa jenis ujian untuk melihat tahap kesihatan jantungku termasuklah Ujian Latihan Treadmill yang amat memenatkan walaupun dalam keadaan berjalan. Malah jantungku juga telah di scan untuk melihat kondisi jantungku yang sebenar. Akhirnya Dr Tay telah menerangkan kepada aku bahawa keadaan jantungku tiada masalah. Dan dia telah menyebutnya sebagai Unknown Cause. Keadaan yang aku alami ini disebut sebagai Heart Palpitation. Ataupun bermaksud the feelings of having rapid, fluttering or pounding heart. Heart Palpitation adalah disebabkan oleh keadaan anxiety, stress, panic attack or fear, exercise, fever, cocaine or other illegal drugs.
         Apa-apapun alhamdulillah pada pagi Rabu aku telah diberikan kebenaran untuk balik. Terima kasih juga kepada rakan-rakanku yang telah sempat mengunjungi aku semasa aku berada di dalam wad. Sesungguhnya ini adalah pengalaman pertamaku berada di wad hospital. Aku ingin akhiri postku kali ini dengan sebuah lagu dari David Gates yang bertajuk  Goodbye Girls khas untuk jururawat - jururawat di tingkat 4 Hospital Pantai, Melaka yang telah melayan aku sepanjang 3 hari 2 malam aku berada di sana. Anda semua memang hebat dan penyabar melayan pelbagai karenah patient. GoodBye Girls

No comments:

Post a Comment